Thursday, 30 June 2011

semester 3

currently written by faie mohamad at Thursday, June 30, 2011
Reactions: 

Assalamualaikum =)



Alhamdulillah selepas hampir tujuh minggu, akhirnya semester 3 atau short sem nih telah sampai ke penghujungnya. Rasanya baru je aku balik kampung masa cuti sem 2 ari tuh dan habiskan saki baki cuti ngn mak dan dua org anak sedara kt umah aku tuh. Masa berlalu sangat pantas dan dalam tempoh short sem ni terlalu banyak suka duka yang aku lalui dan kadangkala membuatkan aku hampir rebah dan longlai, namun atas sokongan kawan2, aku kembali bangkit mencari siapa diri aku yang sebenar. Terima kasih korang atas nasihat dan sokongan yang korang berikan untuk hamba Allah ni. Withour your efforts, I’m nothing..(‘’,)



Dan dalam tempoh tujuh minggu ni, aku seolah2 bangkit dari lenaku yang panjang. Aku menyedari banyak perkara yang sebelum ni aku kabur (bukan buta ye) untuk menilai sesuatu. Betul la bila datang ujian kepada kita barulah kita sedar siapa diri kita sebenarnya. Dan dalam jangkamasa singkat ini juga aku memperolehi titik2 semangat baru, semangat yang sebelum ini aku tercari2 dalam meniti liku2 hidup aku sendiri. Kalau sebelum ini aku rasa tidak mampu, nah sekarang aku dah berjaya buktikan aku boleh! Aku mampu mengatasi segala halangan yang sendiri tidak yakin aku dapat tempuhi semua tu. Tapi nilah yang dikatakan kuasa Allah.. Alhamdulillah..



Berbalik pulak kepada short sem nih, sebelum ni memang aku plan tak nak ambik. Bukan apa, aku dapat add satu subjek je, subjek testing & assessment of edu masa prereg ari tu. Masa tu aku fikir, bukan setakat duit je yang banyak melayang, tapi masa yang aku nak luangkan bersama mak aku kat kampung ni pun takde. But after thinking cook cook (hahaha), akhirnya aku decide, Insyaallah, ini adalah sebuah keputusan yang tepat lagi betul. Lagipun duk lama2 kat kampung ni bosan gak. Dahla cuti sampai bulan 9. Lagipun manela tahu kot masa short sem ni dapat keje ke mcm short sem taun lepas tu, boleh tampung perbelanjaan diri sedikit sebanyak. Then, syukur.. Betullah bila kita sentiasa kuat pergantungan dgn Allah, Dia pasti akan permudahkan segala urusan kita. Tempoh short sem ni aku dapat keje (spt yang diceritakan dlm entry lepas) dan pengalaman yang aku dapat dari situ adalah something yang sangat tidak ternilai. Siapa sangka aku berjaya merentasi semua tu secara on the spot tanpa dirancang.


Waktu ni jugak aku belajar bagaimana untuk menyayangi, menghargai, mengasihi mereka2 disekeliling aku. Rupanya terlalu banyak hikmah Allah yang aku dapat daripada peristiwa2 sebelumnya yang mana membuatkan aku semakin tabah dan cekal. Setiap perkara yang berlaku pada aku sekarang ini sungguh bermakna dan tidak ternilai sekali untuk diungkapkan dgn kata2. Biarlah semua ini menjadi rahsia Allah, antara aku dan Dia yang Maha Penyayang. Sesunguhnya Hamba ini naïf untuk mengerti dan menginterpretasi semua ujian2 yang Kau berikan.


p/s: my mum pergi kulim ari ni. Time aku balik dia pulak pegi sana.. nasib baek ade budak jepun kat umah tu^^

1 criticisms:

AISHA INANI said...

alaa, takder nama aku pon?
nih nak tacing nih..

btw best ah dpt jadi tutor tuh. jelesss!

 

She's Farihah Mohamad Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea