Friday, 10 June 2011

how do you feel when you love somebody?

currently written by faie mohamad at Friday, June 10, 2011
Reactions: 

Pernahkan kamu melalui pengalaman ini? Mencintai dan menyayangi seseorang secara tiba-tiba, tanpa dipaksa2? Kamu menyayanginya sepenuh hati dan kamu juga berusaha untuk memenuhi segala permintaan dan kemahuannya walaupun berat untuk dituruti. Kamu juga selalu memekakkan telinga mendengar sindiran dan umpatan orang akan hubungan kamu kerana bagi kamu, dialah insan yang terbaik di hati kamu. Dialah penawar duka. Dialah penghibur dikala kesunyian. Tanpa dia, hidup kamu seakan gelita. Tanpa dia, jiwamu kosong dan selalu meronta2 merindui kehadiran dia.


Namun sayangnya cinta itu seakan palsu belaka. Dia yang kamu cintai, yang kamu kasihi seluruh jiwa ragamu telah berpaling tadah. Insan yang kamu selalu rindui itu rupanya hanyalah satu sandiwara. Dia mengkhianati hubungan itu kerana dasar orang ketiga. Ibarat bom yang menghancurkan genap ruang hati kamu, begitulah yang kamu rasai. Pedih bukan?

You love someone deep in your heart, but they love somebody else. That’s the hardest thing that you ever had. You’ve tried your best to her/him to show your love and care towards them and they respond to your love with this sort of things. It is hurt right? THAT'S WHAT ALLAH FEELS MOST OF THE TIME… Astaghfirullahalazim...

Ya, Allah mencintai semua hambaNya, tetapi dengan bersyarat. Agar kita semua patuh dengan segala apa yang Dia perintahkan melalui perantaraan para rasul yang diutuskan olehNya. Dia memberikan cintaNya pada kita dengan nikmat2 yang tidak terhitung, tapi kita membalas ‘cinta’ itu dengan maksiat. Tanpa kita sedari, ungkapan akujanji yang telah kita lafazkan sebelum kita menjenguk dunia ini seakan dilupakan. Kita berjanji bahawa kita akan menuruti segala perintahNya, berjanji bahawa kitalah khalifah yang terbaik dibumiNya tapi bila kita menjenguk dunia yang fana ini, dek kerana kekangan hawa nafsu serta darjat, kita melupakan semua janji2 itu.

Ingat, mencintai manusia itu walaupun nikmat tetapi sangat sakit. Bayangkan sakit yang dirasakan itu jika dibandingkan dengan nikmat cinta, ia jauh lebih mendahului dari segala. Bohongla kalau dalam bercinta itu tiada rasa cemburu, tiada rasa marah atau sakit hati, atau juga rasa dikhianati. Sememangnya cinta manusia sentiasa begitu.

Anda, jika kamu mencintai seorang manusia, cintailah dia kerana hatinya. Cintailah dia tanpa syarat walaupun kadang2 tidak berbalas, tapi tetapkan di dasar hati bahawa cinta yang kamu hulurkan itu adalah cinta yang tulus dan suci. Tetapkan didalam hati bahawa cinta itu adalah kerana Allah, bukan kerana maksud duniawi. Kerana jika dia khilaf, kamu mampu memaafkannya sepenuh hati. Dan kamu juga masih lagi mampu untuk menerimanya kembali dalam hidupmu.


cintai manusia, kamu akan sakit. tapi cintailah Allah, kamu pasti akan merasa tenang


0 criticisms:

 

She's Farihah Mohamad Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea