Wednesday, 4 April 2012

sepuluh tahun akan datang...

currently written by faie mohamad at Wednesday, April 04, 2012
Reactions: 
Jika  aku berkesempatan menghirup  udara  Allah pada 10  tahun akan datang  ini, ingin sekali aku menjadi apa yang aku impikan selama ni.  Antara  impian  aku  ialah:




1.       Seorang isteri kepada seorang lelaki yang masih aku tak tahu siapa .

2.       Semestinya seorang ibu kepada beberapa orang anak. Aku impikan 4 orang anak, 2 lelaki dan 2 perempuan. Owh so suweet…

3.       Seorang wanita yang berkerjaya (kaunselor) di sebuah tempat. Kalau boleh aku tak nak di sekolah sebab aku prefer kat tempat yang boleh membuatkan aku deal dengan pelbagai jenis peringkat umur instead of budak sekolah. Tapi untuk permulaannya, why not.

4.       Master holder, dalam bidang kaunseling jugak. Aku plan nak ambik master in family counseling after married and then boleh jadi consultant untuk married couple yang ada masalah dalam rumahtangga diorang. Best kan. Haha (tibe2 gelak).

5.       Yang ni jika aku rajin. PhD holder, jugak dalam kaunseling. Lepas aku sambung master, andai diberi kesempatan, aku nak jadi seorang doctor falsafah, macam abang sulung aku yang bakal jadi seorang professor tak lama lagi. Tapi yang ni aku tak bagi sebarang jaminan. Andai Allah gerakkan hati aku, Insyaallah aku akan turut jejak langkah dia nanti.

6.       Dah ada asset harta sendiri; rumah dan kereta at least. Aku tak mengimpikan kehidupan yang mewah. Cukup aku bahagia dengan apa yang aku miliki. Rumah tangga yang bahagia dan barakah. As long as aku dah ada kerjaya yang tetap time tu.

7.       Seorang yang masih tak lupa akan batasan sebagai seorang muslimah. Ni yang paling penting.

8.       Seorang anak dan juga seorang adik yang masih tidak lupa akan jasa familinya. They owe me a lot! Tanpa mereka siapalah aku. Mereka harta aku yang tak ternilai dalam dunia ni.

9.       A freelance writer. Actually tendency aku lebih kepada bidang penulisan berbanding bidang lain sebab aku minat menulis since form 3 lagi. Dan minat aku tuh aku asah dalam pelbagai bentuk such as hantar karya penulisan aku kepada beberapa tempat. Tapi since dah lama aku tinggalkan benda ni sejak form 6 lagi, minat aku tu terkubur begitu sahaja. And I really hope that someone would guide me about this one day! And it is just for suka-suka only, not to gain any profit at all. (kadang2 menyesal gak sebab tak amik BM masa form 6 dulu sebab aku prefer Sejarah instead of Malay Language. Sejarah jugak fav aku actually).

10.   Salah satu impian aku sejak kecil lagi adalah nak bukak nursery. I adore kids and aku selalu terfikir bestnya kalau sepanjang hidup aku dapat meluangkan masa bersama toddler yang comel2 and innocent. So aku harap jugak walaupun dalam 10 tahun ni aku tak mampu capai lagi impian ni, at least ‘nursery’ untuk anak-anak aku pun dah kira ok…. :P

11Seorang  yang matang, berwawasan, berkeyakinan dan selalu optimis dalam kehidupan.


So, target aku  terbesar  sekarang  ni ialah  habiskan belajar dulu. Yang  lain-lain tu fikir kemudian. Aku hanya mampu merancang, yang menentukan  pastinya adalah   Dia. :)
 


2 criticisms:

saharinasaharudin said...

Aminnnn :) May Allah ease everything :)

Miko Michiko said...

THANKS DEAREST :D

 

She's Farihah Mohamad Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea