Monday 3 December 2012

Review buku: Travelog Abadi

currently written by faie mohamad at Monday, December 03, 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Salam Disember buat readers sekalian. Sekejap kan? Aku rasa baru je sambut tahun baru hari tu. And bila bercakap tentang cepatnya masa berlalu, ia jugak bererti umur kita makin sampai ke penghujungnya. Tak gitu wahai bakal2 jenazah sekalian? Erkkk

Untuk entri kali ni, buat kali kedua aku nak buat short (panjangla jugak) entry pasal buku2 nih, yang ditulis oleh Puan  Raudzah Roslan.



Sape2 yang pernah baca ketiga2 buku ni mesti akan rasa excited untuk mengetahui cerita beliau yang selanjutnya. Aku pernah buat review buku yang pertama, Travelog Cinta Abadi (klik sini).  Sini aku provide link beliau untuk korang kenal dengan lebih lanjut.




Penulis ni, kalau nak tahu merupakan isteri kepada Prof Kamil Ibrahim, penulis buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman yang terjual melebihi 40 000 naskah di pasaran terbuka. Korang kenal tak? Prof  Kamil ni famous kott.. Takkan tak kenal.

Apa yang menariknya tentang ketiga2 buah buku ni? Bagi aku membaca tiga buah buku ni, iaitu Travelog Cinta Abadi, Travelog Impian Abadi dan Travelog Kehidupan Abadi membuatkan aku sentiasa berfikir. Puan Raudzah banyak tekankan unsur2 kerohanian dalam buku2 beliau. Ada bingkisan doa dan secebis bisikan yang tak terlihat pada mata kasar tetapi hakikatnya sangat tulus melalui mata hati. Kadang2 tergenang air mata saat membaca buku2 nih. So tak hairanlah dalam 5 6 kali jugak aku khatam buku nih. Aku suka olahan ayat beliau yang bersahaja dan mudah difahami maksud. 


Aku ambik contoh tentang buku yang pertama, Travelog Cinta Abadi, masa yang berlalu.



Buku ni menceritakan zaman beliau sedari kecil sehingga meningkat remaja, iaitu tamat persekolahan. Watak Mak Wa, iaitu neneknya sangat memberi peransang bukan sahaja kepada penulis itu sendiri tetapi kepada aku selaku pembaca. Mak Wa digambarkan seorang wanita yg kuat semangat, pencetus motivasi dan penuh dengan kiasan2 yang memberi kesan yang mendalam pada beliau. Begitu jugak dengan abah beliau (kini Allahyarham) yang begitu garang. Penulis selalu menggambarkan beliau seorang yang garang, berkulit hitam dan lasak. 

Imbasan kembali tentang kampung halamannya di Jementah serta air sungai dari Gunung Ledang sangat menggamit rindunya pada kenangan silam.


''Ya Allah, indahnya kenangan itu. Mahu rasanya meminta jangan diputarkan bumi supaya masa lalu tidak berlalu. Rupa-rupanya keadaan jauh berubah, namun kenangan itu masih segar seperti dahulu''


Next, buku kedua, Travelog Impian Abadi, itu yang tertulis.


Yang ni pulak cerita pasal zaman beliau masuk UiTM dan zaman memasuki fasa perkahwinan. Dalam buku yang ni beliau menceritakan perkenalan beliau dengan suaminya, Prof Kamil selaku senior beliau, dan zaman kesusahan beliau dalam mendapatkan kerja yang sesuai dengan kelayakan beliau sebagai pemegang diploma.

 Something yang buat hati aku tersentuh time bab yang beliau terpaksa menumpang rumah Cheq, yang jugak mempunyai pertalian darah dengan saudaranya yang lain. Imagine yang beliau terpaksa mengikat perut kerana tidak mempunyai wang dan berpura2 kenyang dihadapan Cheq kerana berasa sangat terhutang budi padanya yang banyak berjasa dan memberikannya bilik untuk menumpang teduh. Lepas beliau kahwin barulah kehidupannya agak senang sedikit kerana tanggungjawab si suami padanya terpikul. Ada jugak part dalam buku ni menceritakan tentang kehidupannya bersama dua orang anaknya yang masih kecil yang mana yang sulung hanya berumur 6 bulan sebelum disahkan mengandungkan anak kedua. Time beliau dapat anak sulung umur beliau pun lebih kurang aku gak, 23 tahun.

Antara bingkisan doa yang aku ambik dari bukunya yang kedua nih,

''Ya Allah. Dalam usia yang masih muda remaja, saya harus segera berubah ,menjadi seorang yang dewasa. Saya harus berubah menjadi seorang yang dewasa. Dewasa fizikal dan mental. Ya Allah, berikan saya kekuatan menempuh dunia baru yang lebih mencabar. Menjadi seorang isteri, ibu dan anak yang sabar. Ya Allah, bantulah daku...''


Lastly, buku yang ketiga, Travelog Kehidupan Abadi, perjalanan menuju dewasa.


Buku ni pulak menceritakan waktu beliau akhirnya berkesempatan menetap diluar negara kerana suaminya mendapat scholarship menyambung masters di sana. Still beliau teringat semasa kecik doa yang sentiasa diungkapkan, doa dari seorang anak kecil yang polos. Lintasan hati yang tersimpan sekian lama di dada.


''Ya Allah, tunaikanlah hasrat hati. Kau temukanlah jodoh yang dapat membawa daku keluar negara......''


Bestnya dalam buku sebanyak 69 bab ni beliau menceritakan kisah suka duka beliau semasa di Scotland. Pengalaman mengenali Katie, seorang pembantu rumah yang mempunyai kekentalan jiwa seperti Mak Wa, keterujaan beliau membeli barang2 seperti pinggan mangkuk dan beg yang sangat mahal jika didapati di Malaysia  serta ketabahan beliau bekerja semata2 memenuhi impiannya membeli barang2 yang diingini. Juga diselitkan jeritan hatinya pada sang suami saat dia saat mengandungkan anak ketiga.

Jugak menceritakan kisah beliau semasa di Bumi Kenyalang, kisah Pak Cik Bebait dan berjauhan dengan suami atas sempadan kerja dan kembali menetap di Wales semata2 mengikuti sang suami menyambung PhD disana serta menyambut kelahiran anak yang ketiga disana sambil ditemani oleh emak dan abahnya. 

Best??? Tersangat2 best. Aku bagi 4.5 out of 5 stars. 

Memberi inspirasi, mencetus motivasi diri, lintasan hati seorang anak kecil, pengisian rohani yang tinggi dan cebisan kisah yang menyentuh jiwa. Membuatkan buku2 ni tersangat istimewa bagi aku. Rugi sape2 yang tak baca.






Ambil pedoman, buat rujukan, telusuri zaman kita sendiri. Semoga ia bermanfaat.

''Ya Allah, rahmatilah Puan Roza dan keluarganya dan tambahkan mereka sinar keimanan yang hakiki dariMu yang Maha Berkuasa...''


Rasulullah SAW bersabda: خير الناس أنفعهم للناس: 


Sebaik-baik manusia ialah yang paling bermanfaat kepada manusia.


May Allah bless us and guide us to the right path.. Ameen

Till then...

6 criticisms:

dariilhamkehati said...

hurm , menarik sangat , CP nak carik la buku nih ... tq 4 the sharing


*masalahCP skg nih , CP tak minat membaca buku , acano tuh ??

Liyaa Mf said...

Tak pernah baca buku2 ni. Penulisnya pun tak kenal. Suaminya juga, tak kenal #_#

Takpe. Nanti ada peluang boleh cari. Rasa macam special je pengisian buku ni :D

Miss Zahirah said...

cover pn nmpk cntik..
msti isi dlm bku ni lgi cantik..
ade jual lgi ke yg 1st n 2nd tu?

faie mohamad said...

Cp: insyaallah kalau cp bace buku ni ototmatik cp jth cinta ngn buku ni. kwn2 sy yg xsuka mmbaca smua fell in love ngn buku2 ni. :)

faie mohamad said...

@liyaa: cari cpt2.. mmg tersangat best. byk pengajaran :)

faie mohamad said...

@miss zahirah: insyaallah ada. kt MPH berlambak2. ce tnya owner kdai tu. msti ade punye.. hehee

 

She's Farihah Mohamad Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea