Wednesday 11 September 2013

Semester terakhir UIA

currently written by faie mohamad at Wednesday, September 11, 2013
Assalamualaikum...

Eh tetiba rajin je nak taip sesuatu kat rumah tadika kite nih. Jarang kot biarkan ia berupdate macam dulu. Time2 internship ni ade je kekangan melanda. Kalau dulu busy macam mana pun tapi ini belog takkan ku pinggirkan melainkan jika ada problem dengan internet connection. Contohnya kat kampung la. And aku rasa memang lepas habis belajar ni, duduk kat rumah saje2 tanpa keluar ke mana2,  belog ni kembali berhabuk, bersawang dengan sarang labah tarantula, dikerumuni lipas or katak bagai... erkk

Alhamdulillah, selama 3 minggu ni hidup kami seolah-olah terkontang-kanting dek kerana kafe mahalah tutup, yang ada kafe  yang jauh je bukak, tu pun lauk makanan boleh dikira dihujung jari je... akhirnya bermula semalam life sebagai student bermula seperti sediakala. Kafe kembali dibuka macam biasa, macam2 lauk yang best2 tersedia yang memang rindu sangat nak hadap. Mahalah kembali meriah dengan kehadiran bebudak yang lama termasuk lah yang baru masuk, freshie la senang cerita. Muka-muka innocent dan comel-comel je diorang nih. Feeling excited kekonon mesti menebal dalam diri masing-masing, sama macam aku dulu. Tapi bila dah di final semester, terrible nye Tuhan saja yang tahu. Tengok wajah-wajah junior yang masih lagi belum experience momen add drop subject yang sangat annoying, waktu pre reg subject mahupun mahalah, wajah-wajah officer department yang sentiasa menayangkan muka kelat setiap kali berurusan, sesat mencari kelas, belum lagi diuji dengan lecturer dan subject tough yang belum mampu lagi dapat bertahan atau tidak... Semua itu mengajar kita erti survival. Dan Alhamdulillah, selepas 4 tahun ia bakal berakhir bulan 10 ni. Insyaallah.

Masa mula-mula nak enroll sini, 4 tahun lepas yakni tahun 2009, aku masih lagi ingat, aku sorang-sorang je kat sini. Tak kenal sesape melainkan sorang kawan satu sekolah ni, Mysharah namanya. Tu pun kami jarang dipertemukan sebab dia budak cfs, tambahan pulak course lain-lain walaupun kuliah sama. Dulu time apply kat sini, takde sorang pun dari batch STPM 08 sekolah aku sanggup apply UIA. Alasan mereka, sebab ada Arabic dan English. So memandangkan takde sorang pun yang sanggup, aku sahut cabaran seorang guru aku waktu itu yang menginginkan salah seorang dari kami apply UIA. Kalau tak silap dalam 8 pilihan course dan universiti, 5 daripadanya ialah UIA. Course yang aku pilih pulak more to Human Sciences iaitu Psychology, History and Civilization, Political Sciences dan course undang-undang syariah. Yang lain aku pilih UM dan UKM kalau tak silap. Actually aku takde niat pun nak ambik Education sebab kalau ambik Education for sure first choice dan second choice tu haruss course Education tak kira lah universiti mana pun. Aku sebenarnya prefer undang-undang syariah seperti yang dicadangkan oleh kaunselor sekolah, ibu angkat dan abang sulung aku. Memang teringin sangat nak mendalami bidang ni sebab dah rasa excited gila kot tengok orang yang ambik bidang ni sangat fasih dengan hukum syariah . Apply pun main hentam je tapi seingat aku yang second choice tu memang aku mintak undang-undang syariah. Tapi rezeki aku lebih berpihak pada Education, specialization in Guidance and Counseling. Lepas dipanggil untuk ujian Medsi dan temuduga pendidikan, ingatkan tak dapat dah tapi tetiba aku diterima masuk ke UIA, specifically nya di INSTED.  Mula-mula tu cuak jugak, sedih pun ada tapi bila fikir balik, Insyaallah ada lah tu hikmah yang Allah nak bagi lepas ni. Perancangan Dia jauh lebih hebat berbanding perancangan aku yang entah apa-apa nih.

Then waktu mula-mula masuk tu, memang satu famili hantar aku ke sini. Time tu tak payah cakap, sedih kot, maklumlah jarang berpisah dengan family, pulak tu jauh beratus-ratus kilometer pulak tu. Dah la takde kenal sape-sape, dapat pulak Mahalah Maryam kat hujung dunia tuh. Dengan usrah room yang muat 8 orang satu bilik, bayangkan macam tin sardin dibuatnya. But Alhamdulillah roomates aku sangat baik dan peramah. Ada yang dari 3 orang budak Terengganu sama macam aku jugak, Kedah ada 3 orang dan sorang lagi dari Pahang. If I could tell you how wonderful moment that I had with them, memang tak tergambar dengan kata-kata. Sangat best dan meriah dengan loghat masing-masing yang pekat dengan dialek sendiri. Yang tak bestnye bila time tu kecoh dengan virus H1N1 yang memang tgh merebak sampai aku sendiri disuspek dengan virus tu but syukur sampai sekarang masih lagi bernafas ke hari ini.

Waktu taaruf week seingat aku jugak agak menguji kesabaran. Bila terbaca komen2 dari junior kat IIUM Online tentang taaruf week, mesti aku senyum2 sendiri. Dah namanya taaruf week, bagi aku ke'annoying'an momen itu memang tak de apa sangat kalau nak dibandingkan dengan momen berhadapan dengan subjek yang susah serta kerenah birokrasi dari pelbagai pihak. Pendek kata taaruf week tu macam dah bagi hint awal-awal kat students, bila dah masuk universiti ni memang memerlukan semangat dan kesabaran yang bukan sedikit. Bukan secebis harga yang patut dibayar demi menggenggam segulung ijazah untuk famili, air mata yang tertumpah pun bukannya setitis dua. Tu belum lagi termasuk krisis dengan sahabat atau lecturer, or kes putus cinta. Erk. Yang tu pun menambahkan beban masalah yang sedia ada.

Aku masih ingat lagi waktu mula-mula daftar masuk dulu dengan some committees taaruf yang attitude entah apa-apa, dengan program flow yang langsung tak dibagitahu, bunyi siren mengejut, briefing secara tetiba,  rushing sana sini sampai semua jadi kelam kabut, dengan diskriminasi pihak tertentu dengan kami-kami yang bukan student UIA yang original nih... Semua tu bila ingat balik, subhanallah... Allah Maha Besar.

Dan dugaan itu tak habis disitu sahaja. Daftar je kat sana, tetiba ada 4 exam menanti.

#English Placement Test
#Arabic Placement Test
#Tilawah Placement Test
#Fundamental Knowledge Test

Yang paling sedih, EPT aku gagal mencapai band 6. Sudahnya terpaksa berkampung di CELPAD selama 1 sem. Belajar baik macam nak belajar MUET dulu. Nasib baik 1 sem saja. Tu pun....

But I dare to say, kat CELPAD adalah kenangan paling best sepanjang aku bergelar student UIA. Jadi PRSS student tersangat awesome. Terlampau banyak memori yang aku kutip dan gali dari lecturer dan classmates sendiri.

Kisah pasal CELPAD ni aku ada cerita kat satu entri ni. klik sini ye :)

Menjadi student direct intake memang membuatkan kesabaran kami teruji, bukan hanya dari segi diskriminasi pihak atasan bahkan dari colleague mates itu sendiri. Itu bukan pilihan kami dan kami juga tidak memerlukan penghormatan dari sesiapa, cukup lah tiada usaha untuk merendah-rendahkan kami ini. Aku sendiri tidak terlepas dari situasi termasuk lah dari pensyarah sendiri (tetapi bukan semua, hanya sebahagian). Tapi bila fikir-fikir balik, selagi diorang tak bagi rezeki kat aku, selagi mana aku tak menyusahkan diorang, they have no right to keep judging me and others. That's come from their own flaws, not ours.

So, berbalik pada semester terakhir ni, tipu la kalau cakap tak rasa sedih langsung. Excited ada la kot sikit sebab lepas ni dah tak payah pening-pening duk pikir pasal add drop subject dah tapi feeling sayu tu tetap hado. Sayu nak tinggalkan roomates, classmates, mak cik kafe yang selalu borak sakan dengan beliau, dengan akak-akak cleaner yang sangat ramah dan rajin, dengan si dia... Ooohh terlampau banyak memori yang aku kutip sepanjang berada disini.. Yang banyak mengajar aku macam2. Kalau nak cerita kat sini memang sampai tahun depan pun tak siap taip tapi apa yang aku cerita ni hanya surface sahaja. Yang jauh lebih perit, lebih sakit dan pahit, biarlah hanya Dia yang mengetahui. Kisah lepas, makin diingat makin sengsara. So just serah kat Dia yang menentukan segala.

My dear IIUM, your people might annoy me, but my memories with you will eventually remain until the end. Thanks Allah for sending me at such a virtue place like this. May He bless everyone at here make this place as a barakah one.









3 criticisms:

zas said...

bestnya dah nak habis belajar..:) so farihah grad bln 11 ni ke? ke tahun dpn?

faie mohamad said...

tokdae nk konvo taun ni,ayu :( senate dh endorse nama expected student hok nk grad taun ni.. even hk amik s.sem pn xdae.. huhu

Unknown said...

salam...thanks a lot sudi baca karya sy y xseberapa tu..tq 4 yr support..ni part akhir..

>bestnye da hbis study...hehe..:-)..tapi bila kerje time tu laaa rindu nk study balik..hehehee

http://nurnaa-irah.blogspot.com/2013/06/mencari-satu-noktah-part-4-tamat.html

 

She's Farihah Mohamad Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea