Wednesday, 21 August 2013

Kisah di Mesir dan umat Islam

currently written by faie mohamad at Wednesday, August 21, 2013
Reactions: 


Assalamualaikum

(THIS IS NOT FROM ME. I TOOK THIS FROM THIS ENTRY.. DO VISIT AT THIS BLOG OKAY :) )

Tiada Tajuk Untuk Sesuatu Yang Seseriyes Ini


 "Tidak ada ketaatan dalam kemaksiatan; sesungguhnya taat hanya pada perkara maaruf."

[Hadith riwayat Bukhari dan Muslim]

Kalau membunuh itu bukan kemungkaran, saya tidak tahu apa lagi.

Andai memfitnah dan berdusta itu bukan kemungkaran, saya tidak tahu apa lagi.

Jika menangkap orang yang tidak bersalah kemudian membuat pertuduhan yang nista terhadapnya itu bukan kejahatan, saya tidak tahu apa lagi.

Krisis yang sedang berlaku di Mesir sekarang ini bukan konflik yang berlaku dalam kalangan orang Mesir semata. Ia bukan pergaduhan orang-orang Arab yang biasa-biasa. Ia bukan juga pertentangan antara penyokong Mursi (tajarrud) dan pendokong demokrasi dan puak liberal (tamarrud) semata-mata.

Pergolakan yang berlaku di Mesir yang sedang kita saksikan hari ini adalah suatu krisis kemanusiaan yang sekiranya tidak dihentikan dengan segera, akan menjadi penyesalan yang dibawa ke kubur oleh semua umat manusia, sepertimana yang pernah berlaku pada Bosnia dan Rwanda.

Konflik yang sedang kita soroti hari ini adalah pertentangan antara al-Haq dan al-Bathil, kebenaran dan kepalsuan, kebaikan dan kejahatan. Ia terlalu jelas, tidak perlu lagi disuluh dengan lampu sorot cap Ikan Lumba-lumba. Eh.

Kegilaan yang sedang kita tonton dan hapdet setiap hari ini adalah peperangan antara semua manusia yang chentakan kebenaran; tidak kira penyokong Ikhwanul Muslimin atau tidak, Muslim atau tidak, orang Arab atau tidak, dengan pendokong dan pejuang kezaliman, kekejian dan taghut yang tamak akan kekuasaan.

Kita sebenarnya sedang menyaksikan suatu kisah epik Firaun dan Haman yang dibangkitkan semula, penuh kegilaan dan kerosakan, sanggup melakukan apa sahaja demi memburu dan memenui kepentingan diri dan kepuasan peribadi. Hanya sahaja Musa dan Harun yang belum lagi muncul tiba di dalam kisah ini. 

Bangkitlah anda yang sedang lelap di luar sana! Sedarlah anda yang sedang bermimpi di siang hari! Bangunlah anda yang sedang berdengkur!

Umat di luar sana sedang sakit tenat! Saudara-saudara kita sedang asyik dipijak dihambat! Saban hari semakin banyak tubuh yang disembelih dikerat!

Meskipon ada segelintir 'alim ulama' dan umara' (moga Allah rahmati mereka dan ampunkan dosa-dosa mereka) yang berpendirian kontroversi; betapa ketaatan kini hanya pada as-Sisi dan kerajaan yang baru ditubuhkannya, kononnya Ikhwanul Muslimin adalah khawarij dan sudah murtad (lahawla wala quwwata illa billah!) dan rakyat perlu berdiri di belakang kerajaan Adly Mansour dan Hazem Beblawi menentang keganasan, terlalu ramaaaiii pula 'alim ulama' penegak al-haq di luar sana yang tidak bersetuju malah menentang sekeras-kerasnya dengan kezaliman yang sedang berlaku. Nama-nama seperti Dr. Yusuf al-Qardhawi, Tariq Ramadhan, Dr. Tariq Suwaidan, Syaikh Hassan as-Syafi'e (penasihat kepada Syaikhul Azhar), Dr. Ali Muhyiddin Qara Daghi (Setiausaha Agung Persatuan Ulama' Muslimin Sedunia), Dr. Asri Zainul Abidin dan ramai lagi nama-nama besar yang ditsiqahi umat ini, tidak takut dan gerun, lantang menyatakan bantahan dan tentangan mereka terhadap kebiadapan as-Sisi dan anjing-anjingnya. Belum lagi dikira jumlah ulama' al-Azhar yang turut sama terkorban (moga Allah mengurniakan mereka dengan mati syahid!), dibantai tentera-tentera taghut as-Sisi kerana menyertai demonstrasi menyokong letigimasi Mursi. 

Sekiranya anda masih ragu-ragu, terikat dengan fatwa-fatwa dan pendapat sesetengah ulama' yang mengelirukan dan menyesakkan, was-was dek pendapat sesetengah ilmuwan yang tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri, berfatwalah dengan hati. Apa guna Allah kurniakan hati dan akal itu kalau bukan untuk berfikir dan membezakan yang al-Haq dan al-bathil..? Berapa kali dalam al-Quran Allah mengecam segolongan manusia yang tidak menggunakan hati untuk berfikir dan mentaddabur hakikat kehidupan ini? 
"Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah ialah mereka yang tuli dan bisu (tidak mendengar dan memahami kebenaran) iaitu orang-orang yang tidak mengerti."
[al-Anfal, 8:22]

 
Apa yang susah sangat mahu mengakui bahawa apa yang dilakukan oleh as-Sisi itu suatu yang kejam, keji dan tidak berperikemanusiaan..? Cuba bayangkan perkara yang sama berlaku pada anda atau orang-orang kesayangan anda, ha, sekarang apa perasaan anda..? Terasa macam mahu tampar dan tumbuk perut as-Sisi itu bukan...?? 

"Anda tidak perlu menjadi rakyat Mesir untuk bersimpati dengan apa yang berlaku; anda hanya perlu menjadi manusia." - Recip Tayyib Erdogan 

Dan betapa banyak dalil-dalil dari langit berserta hadith-hadith sahih yang mencela perbuatan membunuh dan menzalimi orang lain...?

"Dan barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah jahannam, ia kekal di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mencelanya serta menyediakan azab yang besar baginya."
[an-Nisa', 4:93]

"Barang siapa yang membunuh seorang manusia, bukan karena orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan karena membuat kerusakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya. Dan barang siapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia seluruhnya."
[al-Maidah, 5:32] 

Nah, masih mahu berjiddal, berhujah apa yang dilakukan as-Sisi itu halal dan sah...?? Selain ayat-ayat di atas, ar-Rasul SAW juga pernah bersabda:

"Jauhilah olehmu tujuh hal yang merosak." Kemudian Rasulullah menghitungnya satu per satu, dan salah satu antaranya ialah: "Membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan alasan yang hak."

[Hadith riwayat Bukhari dan Muslim]

Malah baginda juga pernah bersabda:
"Barangsiapa yang membunuh kafir dzimmi, dia takkan mencium bau sorga, sedangkan bau sorga itu bisa tercium dari jarak perjalanan empat puluh tahun."

[Hadith riwayat Bukhari] 

Bayangkanlah! Jiwa seorang kafir dzimmi pon dilindungi dan dimuliakan dalam Islam; apatah lagi nyawa seorang mu'min dan muslim yang tidak berdosa! Apa lagi alasan yang mahu diberikan untuk menghalalkan darah saudara-saudara kita di Mesir...??

Jangan beri alasan ada tiada ilmu! Jangan berdalih yang anda tidak tahu! Jangan bermuka-muka yang kononnya anda hanya mengikuti 'alim ulama' yang lebih tahu dan berilmu! 

Kebenaran sudah tersingkap! Sudah terlalu jelas bahawa apa yang dilakukan oleh as-Sisi dan konco-konconya adalah haram, zalim dan kejam!

Kepada anda yang selama ini berdiam, bersuaralah! Kepada anda yang memilih untuk lena, bangkitlah! Dan kepada anda yang selama ini lebih selesa untuk bersendiri, ayuhlah bersama kami! 

Al-Haq pasti menang dan kemenangan itu sudah tidak lama lagi! Amat rugilah kita sekiranya anda memilih untuk tidak bersama-sama dengan gerabak kemenangan ini!

Atau tidak... Persiapkan diri untuk dipertanggungjawabkan oleh saudara-saudara kita yang dizalimi di Mahsyar nanti! Gulp. 

"Ya Allah, sesungguhnya kami letakkan Engkau di batang leher musuh-musuh kami, dan kami berlindung denganMU dari kejahatan mereka. Ya Allah, hancur leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka! Kacau-bilaukan persatuan mereka! Cerai-beraikan pakatan mereka! Goncangkan pendirian mereka! Hantarkan ke atas mereka anjing-anjing Engkau! Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Menyiksa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang menggerakkan awanan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami ke atas mereka..." 

-gabbana- 

...dan untuk semua darah yang tumpah, nyawa yang hilang, Hosni Mubarak bakal dibebaskan. Pppffftttt!

0 criticisms:

 

She's Farihah Mohamad Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea